Levelezés

Nincs még Molbiol Mailes címed? Katt ide!


Szerkesztenéd a blogot? Egyszerűen csak írnál? Katt ide!

Lájkolom továbbá

molekuláris biológia online - molbiol, genomika, bioinformatika, hírek, meg ami közben eszembe jut

2010.09.09. 00:41 Kommentáz Károly

Naplózzunk, de mivel?

Címkék: seo gépház web informatika tracking webaudit

Share |

Eredetileg a http://karcsi.molbiolonline.com–ra írtam egy posztot a webhelyek látogatottságmérésével kapcsolatban, amit aztán gyorsan töröltem is. Itt pedig már nincs poszt két napja, most is galád módon egy informatikai témájú írással foglak büntetni benneteket. 

Blogolni szép, blogolni jó, a blogolás megnyitja a szívcsakrákat. Valamelyik blogot csak az ismerősök olvassák jó esetben a haverok nyaggatása nélkül, érdeklődésből, ismét más blogoknak van egy nagyon szűk, viszont fix olvasótáboruk, amik néha napján az index.hu címoldalán robbannak és bizony, ki tudja, hogy a csillagoknak milyen szerencsés együttállása kell ahhoz, hogy egy blog abszolút sikerre vigye, azaz nagyon sok olvasót érjen el, már-már márkává nőjje ki magát.  

 

 

Tudatos blogolásnál az egyik legtermészetesebb igény, hogy figyelemmel kísérjük saját olvasóinkat. Azaz mi érdekli őket, mi nem, mire kattintanak, mi dobja a látogatottságot és még sorolhatnám. Aki tudatosan blogol, annál már gyakorlatilag az alap felszereltség része a Google Analytics, ami többek szerint a fizetős webanalitikai szolgáltatásokat is messze veri teljesítményben és a feature-ök gazdagságában. Igen ám, viszont lévén, hogy a GA statisztikai adatokat szolgáltat, kis látogatottságú webhelyek esetén egyszerűen nincs sok értelme. Másrészt egy blog, mint az ember egyik élettere, odafigyelést és biztonságot igényel, ami szükségessé teszi más, webanalitikai szolgáltatások beépítését is, amik már minden mozzanatát tudja naplózni az olvasóknak akár külön-külön is, jó esetben egy kellően biztonságos adatbázisba, egy minimum egy-két kontinenssel távolabb lévő szerveren. Ezzel már nem csak webanalitikai feladatok oldhatók meg, de lehetővé teszi vagy segíti például kismillió névvel beregisztráló trollok, személyeskedő levelek íróinak azonosítását is. Ennek részleteibe most nem megyek bele.

Az auditszerver, amit eddig használtam, egyszerűen már halálosan idegesítő, lassú volt, így szükségessé vált, hogy egy új után nézzek. Márpedig ingyenest vagy olcsót találni, ami jó is, közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnhet.

Lássuk csak, hogy működik egy weboldal auditálása avagy a felhasználói aktivitások logolása. Első lépésben az auditszerver szolgáltatója ad egy – tipikusan Javascript – kódrészletet, amit el kell helyezni a blog forráskódjában, mégpedig úgy, hogy az minden egyes lapletöltésnél újra lefusson. Azaz a felhasználó benéz, JS lefut, az adatokat továbbítja az auditszervernek, amikor pedig tényleg indokolt, be tudok lépni az auditszerverre elemzés céljából lementeni az ott összegyűlt nyers adathalmazt. Ennek megfelelően az összes auditszolgáltatás teszteléséhez is mindig végig kell játszani ugyanezt élesben, hogy megfelelően működik-e.

Ahogy ahhoz már mindenki hozzászokott, aki nem egy barlangban töltötte az elmúlt évtizedet, ha valamit keresünk egy általános keresőlapon keresztül és a keresőkifejezések közé beírjuk, hogy free, a találatok nagyrésze valami értelmetlen vagy lehúzós szarra fog mutatni. Én körülbelül 20 auditszolgáltatást néztem meg, amiből végülis összesen 2-3 felelt meg az igényeimnek. A legidegesítőbb dolgok, amivel tapasztaltam
- free trialról van szó, azaz lehet regisztrálni, viszont ha nem fizetek mondjuk 30 nap múlva, az egész adatbázist törlik
- az adatbázis ingyenes ugyan, de ésszerűtlenül kicsi, rendszeresen be kellene lépni exportálni a meglévő adatokat, hogy az újak helyet kapjanak
- ingyenes az adatbázis használata, viszont csak akkor teszik lehetővé a használatát, ha a már emlegetett auditkód egy égtelenkedő, eltüntethetetlen bannert megjelentet minden lapletöltésnél, ami ma már cikinek számít amellett, hogy zavaró is
- a szolgáltatás egyszerűen gagyi

Nos, ha valaki ennek a posztnak az olvasása közben jutott arra az elhatározásra, hogy ő is turbósítja a látogatottságmérést, megkönnyítem a dolgát azzal, hogy bemutatok 3 ténylegesen ingyenes, ugyanakkor mégis megbízható látogatottságmérőt, amiket végülis beüzemeltem.

1. http://www.99stats.com/ - nem találtam információt azzal kapcsolatban, hogy mekkora méretűre hízlalható az adatbázis, viszont az egész egyszerűen áttekinthető, gyors, mindent tud, amire szükség van, ugyanakkor olyan feltétellel adja a szolgáltatást, hogy a linkjüknek kint kell lennie azon a webhelyen, amelyiknek a szolgáltatást biztosítják. Sok esetben a már emlegetett JS-kód húz be egy képet vagy szöveget, amivel első ránézésre nem lehet mit kezdeni. Viszont, viszont… Egy blog alapsablonjának a szélessége 1000 pixelnél sosem nagyobb, sőt, már az is óriásinak számít, így ha a forráskódban úgy helyezzük el az auditáló kódot, hogy az table elemben legyen div tagek közt és a table szélessége mondjuk 3000 pixel, azt pedig utólag megadjuk, hogy a table elemben lévő tartalmat igazítsa jobbra, le van a gond. Ugyanis ezzel azt érjük el, hogy a script lefut /*honnan tudná szegény, hogy hol van*/, viszont maga a kép ténylegesen nem jelenik meg, hiszen jóval kívül esik a blog sablontartományán.


2. http://www.statssheet.com/ - nem tudnám megmondani, hogy miért, de valahogy ezt tartottam a legpofásabbnak. A bannerüket elhelyezni nem kötelező, csak opcionális, viszont a napló csak 7 napra visszamenőleg illetve az utolsó 1000 látogató részletezett adataiig visszamenőleg érhető el.


3. http://addfreestats.com/ - a részletezett olvasói infók az utolsó 1000 látogatóval kapcsolatban érhetők el, ami a gyakorlatban elég, ezen kívül nagyjából az előzőhöz hasonló feature-öket biztosítja. A telepítendő JS-kód behúz ugyan egy idétlen Addfreestats-bannert, ezt az elsőnél leír módszerrel el lehet tüntetni a láthatárról.

Ami viszont nem kis tökölésre adott okot, az az, hogy a precíz látogatottságmérés hogyan oldható meg olyan esetben, amikor a látogatók tipikusan URL forwarddal jutnak a blogra, ami ténylegesen a blog.hu rendszerén fut. Miről is van szó? A domain-neveket biztosító szolgáltatónál beállítottam, hogy a http-kérések esetén hozzon létre egy keretet, amiben egy az egyben behúzza a http://molbiol.blog.hu tartalmát, a böngésző címsorában pedig marad a molbiolonline.com, molbiol.eu vagy ami. Egyrészt azért, mert ez a felhasználói benyomás szempontjából nagyon nem mindegy, másrészt lehet hivatkozni az összes megjelenő tartalmat a domainnév.tld/bloghus_tartalom formában is. Keresőoptimalizálásban jártas olvasóimnak most biztosan eszébe jutott, hogy ahol kereteket kell használni, az már régen rossz. Igen ám, csakhogy a molbiolonline.com-mal kezdőd URL-ek keresőoptimalizálására nagyban rásegít a twitter és társai, a blog.hu-n pedig a kulcszavak tudatos megválasztásával igencsak jól jár egy tapasztaltabb blogger SEO-szempontból. Harmadrészt pedig a keresőmotorok már jóideje indexelik az iframe-elt tartalmat is, viszont ennek a részletei természetesen nem nyilvánosak.

Hogy jön mindez a látogatottságméréshez? Úgy, hogy ha abban a fájlban helyezem el a tracker kódot, ami az iframe-en kívül semmit sem csinál, akkor arról kapok ugyan információt, hogy a látogató honnan kattintott hozzám, arról viszont a HTML logikájából adódóan értelemszerűen nem, hogy a kereten belül mit nézett meg. Ha a blog.hu template-be hegesztem bele a tracker kódot, az óramű pontossággal működik, ha valaki http://molbiol.blog.hu címen éri el a blogot. Viszont ha valamelyik kapcsolódó domainemen keresztül jön, szerencsétlen módon már sokkal kevésbé rózsás a helyzet, a pontos lapletöltéseket és az azokon eltöltött időt csak az Addfreestats tudja pontosan mérni. Ennek programozástechnikai részleteibe szintén nem mászok most bele.

Van egy másik jelenség is, szintén nem mellékes. Tudniillik, ha egy lapon vagy egy Javascript kód, ami bármilyen okból lassú, mint a tetű vagy egyszerűen nem elég rugalmas, az azt eredményezheti, hogy amint a böngésző eléri a JS-kódrészletet, azon a ponton a webhely betöltődése reménytelenül megáll. A domainjeim URL-forward szolgáltatását biztosító fájlokban a GA-kód után betettem egy Statssheet-kódot, amikor pedig teszteltem, azt vettem észre, hogy négy böngészőből kettőnél egyszerűen egy üres oldal jelenik meg a blog helyén. Szépen le is cseréltem egy másikra, amivel reményeim szerint 100-ből 98 alkalommal nem akad meg a betöltés molbiolos domaineken keresztül.

  Összességében tehát: mivel nem lehet tudni pontosan, hogy az apró kódrészlet, amit a webhelyedbe ágyazol, pontosan mit csinál a háttérben /*mondjuk a süti látható csak*/, ezért egyetlen megoldás: tesztelni, tesztelni, tesztelni, hiszen az auditszerver lelki világába nem láthatsz bele. 

A másik "fejlesztés" az Addthis gomb elhelyezése volt minden poszt alá, amire kattintva közel 300 (!!) különböző webes szolgáltatásban lehet azonnal megosztani a cikket, ami éppen olvastál.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://molbiol.blog.hu/api/trackback/id/tr272281873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Web Stats

süti beállítások módosítása